Elektronik ortamda bilgi ve belge paylaşımında yaygın olarak kullanılmakta olan elektronik posta, iş ve işlemlerin daha hızlı ve daha kolay yapılmasına olanak
sağladığı için önemli bir araçtır. Ancak elektronik posta ile haberleşmenin taraflar arasında teknik olarak güvenli ve hukuken geçerli bir şekilde
yapılabilmesi için ilave güvenlik
hizmetlerine gereksinim duyulmaktadır. Bu ihtiyaçları karşılamak üzere geliştirilen kayıtlı elektronik posta (KEP), elektronik iletilerin, gönderimi ve teslimatı
da dâhil olmak üzere kullanımına
ilişkin olarak hukukî delil sağlayan, elektronik
postanın nitelikli şeklidir. KEP
sistemine ilişkin
hizmetler Kayıtlı Elektronik Posta Hizmet Sağlayıcılar tarafından verilmektedir. KEP sistemi içerisinde bir elektronik iletinin gönderilmesi ve alınması dışında elektronik belgelerin saklanması, güvenli iletişim ve elektronik ortamda güvenilir üçüncü taraf hizmetleri gibi katma değerli hizmetler
de sunulabilmektedir.
Ülkemizdeki mevzuatta ilk defa 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ile kayıtlı elektronik posta sistemine
atıf yapılmış olup, tacirler
arasındaki, diğer tarafı temerrüde düşürmeye, sözleşmeyi feshe, sözleşmeden dönmeye ilişkin elektronik ortamdaki ihbarların veya ihtarların kayıtlı elektronik posta sistemi
ile yapılacağı hüküm altına alınmıştır. Ayrıca, yine aynı Kanun ile Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu’na KEP sistemi ile ilgili ikincil
düzenlemeleri yapma yetkisi ve görevi verilmiştir.
Mevzuat
13/1/2011 tarihli
ve
6102 sayılı Türk Ticaret
Kanunu’nun: kayıtlı elektronik
postaya ilişkin hükümleri:
· 18
inci maddesinin üçüncü fıkrası:
“Tacirler arasında,
diğer tarafı temerrüde düşürmeye, sözleşmeyi feshe, sözleşmeden dönmeye ilişkin ihbarlar veya ihtarlar
noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla,
telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi
ile yapılır.”
· 1525
inci
maddesinin ikinci fıkrası:
“Kayıtlı elektronik posta sistemine, bu sistemle
yapılacak işlemler ile bunların
sonuçlarına, kayıtlı
posta adresine sahip gerçek
kişilere, işletmelere ve şirketlere, kayıtlı elektronik posta hizmet
sağlayıcılarının hak ve
yükümlülüklerine, yetkilendirilmelerine ve denetlenmelerine ilişkin usul ve esaslar Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu tarafından bir
yönetmelikle düzenlenir. Yönetmelik
bu
Kanunun yayımı tarihinden itibaren beş ay
içinde yayımlanır.”
Kayıtlı Elektronik Posta Sistemine İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik, 25/08/2011 tarih ve
28036 sayılı Resmi Gazete
25/08/2011 tarih ve
28036 sayılı Resmi Gazete
Kayıtlı Elektronik Posta Rehberi ve
Kayıtlı Elektronik Posta Hesabı Adreslerine
İlişkin Tebliğ, 16/05/2012 tarih ve
28294 sayılı Resmi Gazete
06.06.2012 tarih ve
2012DK-15259 sayılı Kurul Kararı
Kayıtlı Elektronik Posta Hizmet Sağlayıcılarının Birlikte Çalışabilirliğine İlişkin Usul ve Esaslar yayımlanmasına ilişkin Kurul Kararı
09.09.2014 tarih ve
2014/DK-BTD/447 sayılı Kurul Kararı-
Kayıtlı Elektronik
Posta Hizmet
Sağlayıcılarının Birlikte Çalışabilirliğine ilişkin Usul ve Esaslar
Kayıtlı Elektronik Posta Hizmet Sağlayıcılar
KEPHS
--- REMSP
|
Başvuru Tarihi
---
Application Date
|
Faaliyete Başlama Tarihi
---
Commence Date
|
Durum
---
Current Status
|
Alan Adı
---
Domain Name
|
İletişim
---
Contact
|
---
|
03/05/2012
|
10/09/2012
|
Faaliyetine devam etmektedir
---
In operation
|
hs01.kep.tr
|
Adres:
Şehit
Teğmen Kalmaz Cad.No: 2 06101
Ulus/ANKARA
Tel: +90 (312) 509
50 00
Faks:+90 (312)
309 51 44
|
---
|
28/09/2012
|
28/12/2012
|
Faaliyetine devam etmektedir
---
In operation
|
hs02.kep.tr
|
Adres:
Sögütözü Cad.No:4 Sögütözü / ANKARA, TÜRKIYE
Tel: +90 (312) 218
81 00
Faks: +90 (312) 218 81
09
|
---
|
28/11/2012
|
25/02/2013
|
Faaliyetine devam etmektedir
---
In operation
|
hs03.kep.tr
|
Adres:
19 Mayıs Mah. 19 Mayıs Cad.No:4
Nova-Baran Plaza Kat
18 34360
Şişli/İSTANBUL, TÜRKIYE
Tel: +90
(212) 368 60 00
Faks: +90 (212) 368 60
90
|
Kayıtlı Elektronik Posta Hakkında
Sıkça Sorulan Sorlar
Kayıtlı Elektronik Posta (KEP)
Nedir?
Kayıtlı elektronik posta (KEP), yasal olarak geçerli ve
teknik olarak güvenli elektronik posta olarak tanımlanmaktadır. KEP, bilinen elektronik
postaya ilave olarak elektronik postanın;
· Göndericisi görünen kişi/kuruluş tarafından gönderilip gönderilmediği,
· Alıcıya ulaşıp
ulaşmadığını ve ne zaman ulaştığı,
· Alıcısı tarafından okunup okunmadığı ve
· İhtiyaç duyulması halinde elektronik
postaya yeniden erişilebilmesi ile
ilgili delil hizmetlerini sunan bir sistemdir.
KEP hesabını nereden alabilirim?
Kayıtlı Elektronik Posta hesabı almak için
başvurulması gereken Kayıtlı Elektronik
Posta Hizmet Sağlayıcıları Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu’nun http://www.btk.gov.tr/bilgi_teknolojileri/kayitli_elektronik_posta/kephs.php internet sayfasında
yayımlanmaktadır.
KEP ile neler yapabilirim?
KEP sistemiyle
resmi, özel ve ticari her türlü belge veya yazı, kurumlar
ve şahıslar arasında
elektronik posta ile gönderilip alınabilmektedir. Başka bir
deyişle yasal geçerli olarak
elektronik yazışma ve bildirim
(beyanname, bildirge, başvuru, bildirim, ihtar, ihbar, vb.) yapılabilmektedir. Kurum içi ve kurumlar
arası yazışmalar, kamu kurumları ile özel sektör kuruluşları, vatandaşlar (gerçek ve tüzel kişiler)
arasındaki her türlü yasal bildirim yapılması, belge gönderilmesi, elektronik fatura gönderilmesi, banka yatırım/kredi/kredi kartı hesap ekstreleri, online alışveriş siparişleri ve diğer her nevi sipariş
gönderilmesi/alınması, dilekçe, başvurular, sözleşmeler, ihale teklifleri
gibi sayısız alanda kullanılabilmektedir. Kâğıt, arşiv, postalama ve işlem maliyetlerinin düşürülmesi ve zaman kayıplarının azaltılmasıyla bürokrasinin daha etkin işlemesine, resmi ve ticari işlemlerin hızlı yapılmasına, ticari faaliyetlerin verimli yürütülmesine ve
çevrenin korunmasına yüksek oranda katkı sağlamaktadır.
KEP kullanmak için elektronik imza almam gerekiyor
mu?
Kayıtlı elektronik posta sisteminde gönderim yapabilmek için elektronik imza sahibi olunması gerekmektedir. Ancak sadece alıcı olarak KEP hesabını
kullanacak olan kullanıcıların elektronik imza sahibi olması gerekmemektedir. Elektronik imza almak için http://www.btk.gov.tr/bilgi_teknolojileri/elektronik_imza/eshs.php adresinde yer
alan Elektronik Sertifika
Hizmet Sağlayıcılara başvurabilirsiniz.
Birden fazla
KEP hesabı alabilir
miyim?
Evet. Gerçek veya tüzel kişiler aynı veya
faklı KEPHS’den birden fazla
hesap açabilirler. KEP hesabı kullanmak zorunda mıyım?
Kayıtlı elektronik posta sistemine
ilişkin düzenlemelerde kullanıma ilişkin herhangi
bir zorunluluk
bulunmamaktadır. Ancak Elektronik Tebligat Yönetmeliği’nin “Elektronik tebligat hizmetinden yararlanma“ başlıklı 7’nci maddesi uyarınca anonim, limited ve sermayesi
paylara bölünmüş komandit şirketlere, elektronik yolla tebligat yapılması zorunludur. Gerçek kişiler ve diğer tüzel kişiler
elektronik tebligattan isteğe bağlı olarak yararlanır. Bu hüküm gereği,
tebligat göndermeye yetkili mercilerin ve
sermaye şirketlerinin
(anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüş komandit şirketlerin) KEP hesap sahibi olması zorunludur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder