KOBİ’ler tüm dünyada olduğu gibi, Türkiye’de de
ekonomin dinamik ve sürükleyici unsurlarından biridir. Bu
sebeple, KOBİ’ler için diğer ülkelerdekine benzer teşvik ve destekleme
sistemleri ülkemizde de uygulamaya konulmuştur. Halkbank, Vakıflar Bankası,
KOSGEB, TOBB, Kredi Garanti Fonu , TUBİTAK gibi pek çok kurum ve kuruluş
KOBİ’lere yönelik çeşitli destekleme sistemleri geliştirmişlerdir. Fakat halen
KOBİ’ler arasında yapılan çeşitli anketlerde finansmanın en önemli sorun olduğu
görülmektedir.
Ulusal KOBİ
Borsaları
Ulusal Pazar
KOBİ borsalarının yasal dayanağı olarak Sermaye
Piyasası Kurulu Borsa Dışı Teşkilatlanmış Menkul Kıymetler Piyasalarının
Kuruluş ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmelik
yayınlamıştır. Fakat yasal dayanağın hazır olması her zaman verimli ve
sağlıklı işleyen yapılar kurulması için yeterli olmamaktadır. Küçük ve orta
ölçekli şirketlere finansman sağlanması için yapılan çalışmalar kapsamında
KOBİ’lere özgü bir borsa olan Gelişen İşletmeler Piyasaları A.Ş.’nin ( GİP )
kuruluş çalışmaları devam etmektedir. GİP, küçük ve orta büyüklükteki
işletmeler dahil olmak üzere tüm sektörlerdeki işletmelerin sermaye
piyasalarından fon sağlamaları amacıyla kurulmaktadır.
Ulusal Pazar’da işlem görebilmek için şirketlerinden
istenen koşullar ;
1. Son 3 yıl ve ilgili ara dönemler dahil olmak üzere
mali tablolarının bağımsız denetimden geçmiş olması ve grup şirketlerinin
konsolide mali tablolarının düzenlenmiş olması; denetim raporlarının şartlı
görüş içermesi durumunda, şartlara neden olan hususların etkilerinin mali
tablolara yansıtılmış ve dipnotlarda açıklanmış olması,
2. Kuruluşundan itibaren en az 3 takvim yılı geçmiş
olması ve son 3 yıllık döneme ilişkin mali tablolarının yayınlanması ( halka
açıklı oranı en az % 25 ise 2 yıl geçmiş olması ),
3. Başvuru tarihi itibariyle ardı ardına 2 yılda
vergiden önce kar etmiş olması, ( halka arz edilen hisse senetlerinin piyasa
değerinin en az 33 milyon TL. veya halka açıklık oranının % 35 olması halinde
son 1 yılda kar etmiş olması ),
4. Bağımsız denetim geçmiş son bilançosundaki öz
sermayesinin en az 11 milyon YL olması ( Bu tutar her yıl açıklanan yeniden
değerleme oranı göz önüne alınarak Yönetim Kurulu’nca arttırılabilmektedir. )
5. Halka arz edilen hisse senetlerinin piyasa değerinin
en az 17 milyon TL. ve nominal değerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine
oranının en az % 25 olması ( Bu oranın % 25’in altında olması halinde, halka
arz edilen hisse senetlerinin piyasa değerinin en az 33 milyon TL. olması),
6. Finansman yapısının faaliyetlerini sağlıklı bir
biçimde yürütebilecek düzeyde olduğunun Borsa yönetimince tespit ettirilmiş ve
kabul edilmiş olması,
7. Borsa tarafından istenen beyan yazısının Borsa
Başkanlığı’na teslim edilmesi,
8. Esas sözleşmenin, Borsa’da işlem görecek menkul
kıymetlerin devir ve tedavülünü kısıtlayıcı veya senet sahibinin haklarını
kullanmasına engel olacak kayıtlar içermemesi,
9. Ortaklığın üretim ve faaliyetlerini etkileyecek
önemli hukuki uyuşmazlıkların bulunmaması,
10. Borsa yönetimince geçerli kabul edilebilecek
durumlar dışındaki nedenlerle, son 1 yıl içinde üretimine 3 aydan fazla ara
vermemiş olması, tasfiye veya konkordato istenmemiş olması ve Borsa’ca
belirlenen diğer benzeri durumların yaşanmamış olması,
11. Menkul kıymetlerinin, piyasadaki mevcut ve muhtemel
tedavül hacmi bakımından Borsa yönetimince önceden belirlenecek kriterlere
uygun olması,
12. Kuruluş ve faaliyetleri bakımından hukuki durumu ile
hisse senetlerinin hukuki durumunun, tabi oldukları mevzuata uygun olduğunun
belgelenmesi şarttır.
İkinci Ulusal
Pazar
Ülkemizde küçük ve orta ölçekli şirketlerin (
KOBİ’lerin ) sermaye piyasalarından yararlanmalarını sağlamak ve teşvik etmek
amacıyla Borsa bünyesinde İkinci Ulusal Pazar kurulmuştur. Bu uygulamanın
amacı; Kotasyon Yönetmeliğinde belirtilen maddi koşulları sağlamayan yöresel
nitelikteki küçük ve orta ölçekli şirketlerin halka açılarak sermaye
piyasasından kaynak kullanabilmelerini ve dolayısıyla yatırım ve aktiflerini
arttırarak Ulusal Pazar kriterlerine ulaşmalarını sağlamak, bu süre içerisinde
hisse senetlerinin fiyatlarının düzenli ve şeffaf bir piyasada, rekabet
koşulları içinde oluşmasını temin etmektir.
İkinci Ulusal Pazar’ın kotasyon koşulları oldukça
esnektir. Hisse senetlerinin İkinci Ulusan Pazar’da işlem görmesi için
başvuruda bulunan şirketlerin Pazar’a kabul şartı şunlardır.
Sermaye Piyasası Kurulu kaydına alınan ve hisse
senetlerinin Borsa’da işlem görmesi için başvuruda bulunan şirketlerin İkinci
Ulusal Pazar’a kabul edilebilmeleri için hisse senetlerinin tedavülünü
engelleyici bir husus bulunmamak kaydıyla şirketin mali ve hukuki durumu,
faaliyetleri, hisse senetlerinin tedavül hacmi göz önüne alınarak şirket hisse
senetlerinin İkinci Ulusal Pazar’da işlem görebilmesi için yapılacak
değerlendirme sonucunda Borsa Yönetim Kurulu’nun olumlu karar vermesi
gerekmektedir.
Resmi olarak Borsa Yönetim Kurulu’nun kararı, İkinci
Ulusal Pazar’da halka açılması için yeterlidir. Bunun için gerekli şartlar şu
şekilde sıralanabilir;
1. Menkul kıymetin piyasada mevcut ya da muhtemel
tedavül hacminin Borsa Yönetimince yeterli kabul edilmesi,
2. Son yıl ve ilgili ara dönemler ( ana dönemde
başvurmuşsa ) dâhil olmak üzere, mali tabloların bağımsız denetimden geçmiş
olması,
3. Borsa tarafında istenen beyan yazısının Borsa
Başkanlığı’na teslim edilmesi,
4. Esas sözleşmenin İkinci Ulusal Pazar’da işlem
görecek hisse senetlerinin devir ve tedavülünü kısıtlayıcı veya senet sahibinin
haklarını kullanmasına engel olacak hayıtlar içermemesi,
5. Sermaye piyasası mevzuatı hükümleri çerçevesinde
kamunun aydınlatılmasına azami özenin gösterilmesi ve yatırımcılarının yatırım
kararı almasında etkili olacak ve menkul kıymetin piyasa değerinde değişiklik
yapabilecek her türlü bilgi ve belgeyi derhal en seri haberleşme vasıtasıyla
kamuya açıklamak üzere yazılı olarak Borsa’ya bildireceğinin taahhüdü,
6. Şirketin üretim ve faaliyetlerini etkileyecek önemli
hukuki uyuşmazlıkların çözümlenmiş olması veya makul bir süre içinde
çözümlenebilir nitelikte olması,
7. Borsa’ca gerekli görülen bilgi ve belgelerin süresi
Borsa’ya teslim edilmiş olması,
8. Borsa yönetimince geçerli kabul edilebilecek
durumlar dışındaki nedenlerle, son bir yıl içinde üretimine 3 aydan fazla ara
vermemiş olması, tasfiye veya konkordato ilan edilmemiş olması ve Borsa’ca
belirlenen diğer benzeri durumların yaşanmamış olması,
İMKB İkinci Ulusal Pazar’da zorlayıcı bir kotasyon
koşulu bulunmamaktadır. Halka açılmak isteyen şirketler, piyasa koşulları
dışında bir engelle karşılaşmamaktadır.
Yeni Ekonomik
Pazar
Yeni Ekonomik Pazarı’nın oluşturulmasındaki amaç
telekomünikasyon, bilişim, elektronik, internet, bilgisayar üretim, yazılım ve
sonanım, medya veya Borsa Yönetim Kurulu’nca kabul edilecek benzeri alanlarda
faaliyet gösteren teknoloji şirketlerinin, sermaye piyasasından kaynak elde
etmelerini sağlamak ve bu şirketlerin hisse senetlerinin Borsa’da güven ve
şeffaflık ortamında, organize bir ikincil piyasada işlem görmesini temin
etmektir.
Yeni Ekonomik Pazarı’nda işlem görecek olan hisse
senetlerini belirleme yetkisi Borsa Yönetim Kurulu’na aittir.
Sermaye Piyasası Kurulu kaydına alınan ve hisse
senetlerinin Borsa’da işlem görmesi için
başvuruda bulunan şirketlerin Yeni Ekonomi Pazarı’na kabul edilebilmeleri için,
hisse senetlerinin tedavülünü engelleyici bir husus bulunmamak kaydıyla,
şirketin hacmi göz önüne alınarak, yapılacak inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda Borsa Yönetim Kurulu’nun olumlu karar vermesi gerekmektedir.
Yeni Ekonomi Pazarı’nda neredeyse hiç kotasyon koşulu
bulunmamaktadır. Şirketin kota alınabilmesi için Borsa Yönetim Kurulu’nun
kararı yeterli olmaktadır. Halka açılmak isteyen şirketler, piyasa koşulları
dışında bir engelle karşılaşmamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder